Finansowy klucz do zakupu pojazdu
Flota. Cena zakupu nie jest dobrym wskaźnikiem opłacalności użytkowania pojazdu.
Całkowite koszty użytkowania, znane pod anglojęzycznym skrótem TCO, zawierają wszystkie wydatki poniesione na zakup i użytkowanie samochodu służbowego: od ceny zakupu i zużytego w całym okresie eksploatacji paliwa po opłaty abonamentu radiowo-telewizyjnego, opłaty środowiskowe i drogowe czy abonamenty GPS.
Volkswagen Leasing szacuje, że cena samochodu stanowi nieco ponad jedną trzecią całkowitych kosztów w całym okresie użytkowania auta. Dlatego dyrektor zarządzający Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce Daniel Trzaskowski radzi zwrócić uwagę na inne czynniki. Proponuje podejść do zagadnienia metodycznie.
Kilka kroków flotowca
Na początek należy rozważyć, jakie kategorie samochodów powinny przypadać poszczególnym stanowiskom, jakie będzie ich zastosowanie, wymiary, ładowność, rodzaj napędu, wyposażenie, w tym elementy podnoszące bezpieczeństwo.
Zbierając ofertę rynkową, opiekun floty powinien także zwrócić uwagę na sieć serwisową: jej gęstość i rozległość. Jest to także dobry moment do oceny kosztów serwisowania, na co składa się częstotliwość przeglądów, koszt przeglądu, koszyk cen części zamiennych i wysokość stawki za roboczogodzinę.
W kolejnym kroku należy zebrać ofertę ubezpieczeniową i warto w tym celu wspomóc się brokerem, który ma lepsze rozeznanie w tej materii i może także doradzić skorzystanie z usług dodatkowych, jak np. pokrycie kosztu porady prawnika po wypadku.
Zużycie paliwa najrzetelniej można ocenić biorąc auta ”na próbę”. Kilkudniowa eksploatacja w warunkach rzeczywistych da miarodajne wskazanie co do zużycia paliwa. Trzeba jednak pamiętać, że wraz ze zużyciem podzespołów może ono nieznacznie rosnąć.
Warto sięgnąć też po rankingi bezpieczeństwa przygotowywane przez EuroNCAP oraz raporty awaryjności, które publikowane są w Niemczech lub Wielkiej Brytanii. Podobne raporty powstają w USA, jednak tam oferowane modele czasem znacząco różnią się od europejskich.
Na koniec warto wziąć pod uwagę aspekty wizerunkowe, a przy tym motywacyjne. Samochody często traktowane są jako atrakcyjny dodatek do wynagrodzenia, a dobre samopoczucie w aucie zwiększa zadowolenie z pracy.
Wagi i szacunki
Trzaskowski podpowiada, że znaczenie czynników kosztowych w TCO powinno być określone wagą, przypisaną do każdego z nich. Przyjmuję się dla aspektów finansowych 36 proc., dla spalania 22 proc., dla oceny ubezpieczeń 10 proc., podobnie jak ocenie awaryjności, bezpieczeństwa samochodu i kierownika floty.
Dyrektor Volkswagen Leasing przygotował tabelę z oceną trzynastu samochodów. Te, które w klasyfikacji generalnej zajęły 3 pierwsze miejsca, w rankingu cenowym znalazły się w środku stawki. Pojazd uznany za najkorzystniejszy nie zdobył najwyższej oceny w żadnej z kategorii za wyjątkiem oceny zarządzającego parkiem samochodowym (tu 3 auta otrzymały taką samą ocenę). W sumie jednak zdobył najwięcej punktów.
Cena i korzyści
Firmy mają różne strategie: minimalizacja kosztów lub maksymalizacja korzyści. Daniel Trzaskowski wskazuje, że nowe oferty finansowania znacznie ułatwiają przedsiębiorstwom wymianę aut i zdejmują z nich wiele problemów związanych np. z pozbyciem się starych samochodów.
– Do niedawna najpopularniejszym modelem był leasing z wykupem za złotówkę. W tym schemacie najważniejszą wartość klient przypisywał posiadaniu auta – stwierdza dyrektor zarządzający Volkswagen Leasing.
Wykupiony zazwyczaj za jeden procent własności lub za przysłowiową złotówkę samochód, firma dalej użytkowała, aby ostatecznie samodzielnie go sprzedać. Jest to jednak coraz trudniejsze z uwagi na postępujące nasycenie rynku. Nie zawsze znajdzie się chętnego wśród znajomych lub w internecie. Dlatego popularność zdobywa nowy sposób finansowania zakupu pojazdów, bazujący na leasingu i spłacie jedynie przewidywanej utraty wartości auta, jaka następuje przez czas użytkowania. Na koniec umowy samochód wraca do właściciela, np. takiej firmy, jak Volkswagen Leasing. Klient może zwrócić go, tym samym wyzerować swoje zobowiązania i podpisać kolejną umowę, na nowy samochód.
– Ten rodzaj finansowania pozwala na znaczne zmniejszenie wysokości miesięcznych rat w stosunku do klasycznego leasingu, czasem nawet dwukrotnie – podkreśla Daniel Trzaskowski.
Przykładem takiego produktu jest leasing EasyDrive dla nowych aut marki Volkswagen. Model Polo, kosztujący 44 490 zł (netto 36 171 zł) można wyleasingować na 3 lata, wpłacając 10 proc. wartości samochodu jako opłatę wstępną i 35 miesięcznych rat po 428 zł netto.
Źródło: www.rp.pl, 29.05.2018
Kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
dfusion communication