20 lat Volkswagen Leasing w Polsce

Rozmowa z Danielem Trzaskowskim, dyrektorem zarządzającym Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce w magazynie Euroflota

Redakcja: Jednym z istotnych czynników dobrze skonfigurowanej floty jest odpowiednie finansowanie...

Daniel Trzaskowski: Żeby dobrze dobrać finansowanie musimy sobie zadać pytanie, do czego flota ma służyć oraz w jakiej kondycji jest moja firma. Odpowiednie finansowanie jest bardzo ważne, bowiem umożliwia szybkie i proste spłacenie samochodu. Do tego dochodzą korzyści związane z VAT-em. Jeżeli kupujemy auto za gotówkę czy na kredyt, to ten podatek musimy zapłacić jednorazowo, w całości. W leasingu VAT mamy rozłożony w miesięcznych ratach.

Często rekomendujemy klientom skorzystanie z finansowania z usługami serwisowymi, na przykład w postaci full service leasingu (FSL). Warto sięgnąć po takie usługi, ponieważ mamy wówczas przewidywalne koszty. Do analizy takich wydatków doliczamy paliwo i uzyskujemy łatwo policzalny budżet. Dodatkowo, w FSL pierwsza rata – kiedy samochód jest nowy i nie generuje nieprzewidzianych kosztów – jest tej samej wysokości, co ostatnia rata, gdy samochód ma np. 3 lata, 150 tys. km i wymaga większych nakładów.

Czy na podstawie zawieranych umów można wskazać, jakie trendy są charakterystyczne dla rynku instrumentów finansowych?

Na dojrzałych rynkach trwa ewolucja w sposobie nabywania samochodu firmowego. Przebiega ona utartą już drogą – z zakupu za gotówkę w stronę finansowania leasingiem, z leasingu na leasing z usługami dodatkowymi, a następnie na wynajem długoterminowy. Są to więc coraz bardziej zaawansowane produkty. Rośnie liczba firm, nie tylko dużych, ale też średnich, które szukają stałych kosztów. Właśnie dlatego przechodzą np. z leasingu klasycznego na wynajem długoterminowy. Ten trend obserwujemy od dłuższego czasu, stąd strategia Grupy Volkswagen, aby oferować wynajem do każdego segmentu klienta flotowego.

W jakim stopniu wielkość parku samochodowego wpływa na wybór finansowania?

Im flota jest większa, tym rata najmu jest niższa. Jestem zdania, że wynajem jest dobry zarówno dla jednoosobowych, jak i dla dużych  firm. W przypadku tych najmniejszych przedsiębiorstw w pewnym sensie kupują one sobie spokój. To firma leasingowa bierze na siebie ryzyka. Na przykład, czy po trzech latach sprzeda ten samochód w zakładanej cenie, czy zmieści się w budżecie serwisowym itd. W przypadku dużych flot jeszcze ważniejsza jest stałość kosztów. Tylko wynajem długoterminowy pozwala na proste budżetowanie w skali miesiąca.

Czy wzrost sprzedaży nowych aut to już trend? Jakie samochody trafiają do klientów?

Trend rosnącego popytu na nowe samochody jest zdecydowanie pozytywny i bardzo nas cieszy. Wzrost sprzedaży nowych aut odnotowujemy od trzech i pół roku, co pokazuje, że „nastroje gospodarcze” są dobre. Jeżeli mówimy o dużych czy średniej wielkości firmach, to sprzedawane są samochody nowe. Natomiast przy mniejszych przedsiębiorstwach, samochody używane są nadal dosyć popularne.

Z drugiej strony, jeżeli ktoś użytkował nowy samochód w oparciu o nowoczesne produkty finansowe, to z pewnością nie wróci już do używanego auta, a przy tym do klasycznego finansowania. Z kolei ktoś, kto jeździł używanym coraz częściej przekonuje się do nowego pojazdu. Obecnie w podjęciu decyzji klientom pomagają atrakcyjne oferty, gdzie już za 400, 600 czy 800 zł miesięcznie mogą kupić nowy samochód, dlatego ci, którzy wcześniej kupowali samochody używane, decydują się na nowe.

Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce świętuje w tym roku okrągłe 20. urodziny. Spółka prowadzi działalność na polskim rynku od 1997 roku. Jak wiele zmieniło się w tym czasie na polskim rynku?

Na polskim rynku dużo się zmieniło i to na korzyść klientów. Na przykład stawki wynajmu długoterminowego są zdecydowanie niższe niż 10 lat temu. Był to czas, w którym leasing z rynkową wartością końcową zarezerwowany był w zasadzie dla dużych flot w ramach CFM. Dzisiaj już tak nie jest. Wynajem staje się coraz bardziej popularny, korzystają z niego już nie tylko korporacje, ale i małe firmy.

Nasze 20-lecie zamykamy z doskonałymi wynikami i mocną pozycją na rynku. Udział Volkswagen Leasing w rejestracjach nowych pojazdów osobowych w leasingu i wynajmie długoterminowym wynosi 11,7% (dane CEPiK na koniec sierpnia br). Wśród samochodów osobowych zarejestrowanych na firmy leasingowe ten udział równy jest 16% i daje spółce pozycję lidera na polskim rynku. Klienci Volkswagen Leasing mają aktualnie 66,5 tys. umów leasingu oraz CFM.

Dziękujemy za rozmowę
(WW)

 

Źródło: EuroFlota 11/2017, Autor: Władysław Wilkiel

Kontakt dla mediów

20 lat Volkswagen Leasing w Polsce

Piotr Żabowski
dfusion communication

piotr.zabowski@dfusion.pl