Małe i średnie firmy wybierają mobilność
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw stanowią większość polskich podmiotów gospodarczych. Jest ich około 2 mln, co przekłada się na olbrzymi potencjał zakupowy. Stosunkowo niedawno ta obiecująca grupa klientów zaczęła pełniej korzystać z zalet wynajmu długoterminowego pojazdów i leasingu z usługami dodatkowymi.
Wśród działających na polskim rynku firm z sektora MŚP najwięcej jest mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do dziesięciu osób. Ponad 90 proc. tych podmiotów stanowią osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Jeżeli dodamy do tego wzrost zainteresowania Polaków zakupem nowych samochodów, mikroprzedsiębiorstwa stają się grupą o znaczącym potencjale nabywczym.
2016 rok zakończył się rekordowym wynikiem sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t – ponad 475 tys. Jest to najlepszy rezultat licząc od 2000 roku. Około 68 proc. to pojazdy kupione przez firmy, w olbrzymiej większości przez wspomniany sektor MŚP. Na rozwiniętych rynkach flotowych małe i średnie firmy stanowią największą grupę klientów korzystających z leasingu i wynajmu długoterminowego.
Pierwszy krok to samochód
Zakup nowego samochodu wiąże się z emocjami. Klienci najpierw wybierają markę i model, kierując się potrzebami firmy, a także swoimi upodobaniami i oczekiwaniami. Na dalszym etapie zaczyna się wybór optymalnych narzędzi finansowania, takich jak leasing czy coraz bardziej popularny wynajem długoterminowy, nazywany też full service leasingiem.
Czym jest wynajem długoterminowy?
- Wynajem długoterminowy to nic innego jak outsourcing zarządzania pojazdami firmowymi, który zapewnia pełną mobilność użytkownikom i ich firmom - wyjaśnia Maciej Zwiewka, Fleet Brand Manager, Volkswagen Financial Services. - Podstawą tego produktu jest leasing operacyjny z rynkową wartością końcową samochodu. Dzięki temu firmy mogą spłacać równe miesięczne raty, zazwyczaj niższe niż w leasingu z tzw. niskim wykupem. Warto dodać, że większość klientów korzystających z wynajmu długoterminowego nie wnosi opłaty wstępnej. Dodatkowe usługi wynajmu długoterminowego to: serwis mechaniczny i naprawy, zakup, przechowywanie i wymiana opon, assistance i samochód zastępczy, ubezpieczenia, likwidacja szkód, karty paliwowe i inne. Wynajem długoterminowy jest więc usługą skrojoną na miarę potrzeb klienta, który może zoptymalizować procesy i koszty firmy.
Mniejsze firmy sięgają po wynajem
Przez długie lata wynajem długoterminowy pojazdów był traktowany jako produkt dla dużych firm i korporacji.
- MŚP jednak coraz chętniej z niego korzystają, a na rynku obserwujemy ewolucję oczekiwań klientów w kierunku usług zapewniających pełną mobilność. Z klasycznego leasingu z niskim wykupem przechodzą więc na leasing z rynkową wartością końcową, a z czystego finansowania leasingiem na leasing z usługami dodatkowymi, np. assistance czy pakiety serwisowe. Z kolei klienci leasingu z usługami dodatkowymi decydują się na wynajem długoterminowy – wylicza Maciej Zwiewka.
Wybór mikro-, małych i średnich firm
Firmy MŚP zdecydowanie wybierają dwa pierwsze wymienione kierunki. Przejście na bardziej zaawansowane produkty i usługi ułatwia coraz szersza oferta nowoczesnych produktów finansowych, sprawdzonych już przez lata na innych europejskich rynkach. Przykładami takich rozwiązań leasingowych są: Audi Perfect Lease dla marki Audi, leasing EasyDrive w Volkswagenie czy ŠKODA Leasing Niskich Rat. Każdy z tych produktów oferuje niskie miesięczne raty i możliwość częstej zmiany samochodu na nowy, może też być wzbogacony o pakiety serwisowe.
- Takie rozwiązania są chętnie wykorzystywane przez firmy MŚP. Dla mniejszych firm stanowią też pierwszy krok do skorzystania z prostszych, ale wygodnych produktów wynajmu, np. leasingu z serwisem – zauważa Maciej Zwiewka. – Można wtedy dostosować zakres usług dodatkowych do własnych oczekiwań i potrzeb swojego przedsiębiorstwa, a zewnętrznej firmie zlecić te zadania, które są bardziej czasochłonne czy angażujące. Przekazanie firmie flotowej zarządzania autem w ramach wynajmu może przynieść korzyści zarówno przy kilkunastu, kilku, jak i przy jednym samochodzie. Przykładem mogą być przedstawiciele wybranych profesji (np. lekarze specjaliści, prawnicy). Dla nich auto ma być sprawnym narzędziem pracy, ale też wizytówką i elementem zawodowego wizerunku. Dzięki takiemu rozwiązaniu mają zapewnioną mobilność i mogą na co dzień skupić się na swojej pracy - dodaje Maciej Zwiewka.
Źródło: RzeczpospolitaKontakt dla mediów
Piotr Żabowski
dfusion communication