Mobilność to przyszłość
Wywiad z Knutem Krösche, dyrektorem ds. międzynarodowych flot, usług posprzedażnych i pojazdów używanych w Volkswagen Financial Services.
Firma Volkswagen Financial Services znacząco urosła w trakcie roku fiskalnego 2015. Aktywa zwiększyły się o blisko 15%, do 157,9 mld euro, a liczba kontraktów o 11,4%, do 16,6 mln. Czy ten rok będzie równie dobry, jak poprzedni?
Tak. Volkswagen Financial Services przewiduje, że przychody ze sprzedaży i zysk operacyjny będą na tym samym poziomie, co w zeszłym roku.
Kim są klienci Volkswagen Financial Services? Czy w portfolio macie przede wszystkim duże firmy, małe i średnie przedsiębiorstwa czy może klientów indywidualnych? Czy obserwujecie pod tym względem duże różnice na poszczególnych rynkach?
Obsługujemy klientów wszelkiego rodzaju. Volkswagen Bank ma wielu klientów prywatnych. Ich depozyty są warte 28 mld euro. Rzecz jasna, mamy też bogate portfolio związane z ofertą leasingową. Finansujemy małe, średnie i duże floty.
W Niemczech mamy pewną przewagę, ponieważ prowadzimy w tym kraju biznes od dawna. Mamy większy udział w sektorze dużych klientów komercyjnych w porównaniu do innych państw.. w innych krajach niż Niemcy zaczęliśmy oferować usługi dla dużego biznesu dopiero pięć lat temu. Jasne jest jednak, że dla Volkswagen Financial Services Niemcy to kraj z największą liczbą klientów komercyjnych i klientów dysponujących dużymi flotami.
Które rynki są najważniejsze dla Volkswagen Financial Services?
Wciąż najważniejszym rynkiem jest Europa. Ważne są również Chiny i Ameryka Południowa. Jesteśmy dużym graczem w Meksyku i Brazylii. Dla naszych marek istotne są też Australia czy Republika Południowej Afryki. Są to regiony, w który pozycja Volkswagen Group jest silna.
Wspieramy marki Volkswagen Group wszędzie tam, gdzie mamy duże udziały w rynku motoryzacyjnym. Jednak z perspektywy usług leasingowych i oferty dla dużych flot, Europa jest wciąż jednym z najważniejszych obszarów naszej działalności.
Kilka miesięcy temu wasze spółki finansowe i ubezpieczeniowe w Polsce zaczęły działać pod wspólnym szyldem Volkswagen Financial Services. Jaki był cel tego działania i jakie przynosi ono korzyści?
Volkswagen Financial Services bazuje na trzech filarach: spółkach Volkswagen Bank Polska, Volkswagen Leasing GmbH Oddział w Polsce i Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy. Nasze hasło brzmi: klucz do mobilności. Volkswagen Financial Services to bank, leasing, ubezpieczenia i rzeczona mobilność.
W Polsce czy we Włoszech Volkswagen Leasing operuje jako spółka-córka, ale nie wszędzie tak jest. We Francji biznes leasingowy Volkswagen Financial Services działa odrębnie od Volkswagen Bank France. Dla klienta tak naprawdę nie jest istotne, z którą ze spółek współpracuje. Działamy tak, żeby miał pewność, że od Volkswagen Financial Services otrzyma wszelką możliwą pomoc. Dlatego stworzyliśmy jedną markę parasolową dla wszystkich usług finansowych i bankowych.
Jak ważnym rynkiem dla Volkswagen Financial Services jest Polska. Czym różni się od Europy Zachodniej?
Jest to ważny rynek, szczególnie z perspektywy flotowej. Polska jest największym rynkiem w Europie Wschodniej, w dodatku rosnącym. To kraj, w którym oferujemy zarówno usługi leasingowe, jak i bankowe. Specyfiką polskiego rynku jest znacznie większy rynek samochodów używanych w stosunku do innych krajów. Rynek aut nowych znajduje się we wczesnym stadium rozwoju. w Niemczech rynek pojazdów z drugiej ręki jest dwa razy większy niż rynek samochodów nowych, ale w Polsce różnica ta jest jeszcze większa.
Z powodu dużej liczby używanych aut w firmach, Polska jest rynkiem trudnym, ale równocześnie dla nas interesującym, a to dlatego, że zazwyczaj skupiamy się na działalności związanej z finansowaniem nowych samochodów.
Możemy zaobserwować rosnące zainteresowanie usługami mobilności, przynajmniej wśród firm w Europie Zachodniej. Przedsiębiorstwa coraz częściej skupiają się nie na samych flotach, ale na transporcie w szerszym rozumieniu. Czy Volkswagen Financial Services podejmuje działania związane z mobilnością?
Utworzyliśmy w Niemczech spółkę car fleet management o nazwie CarMobility. Plan zakłada rozszerzenie jej działalności na rynek międzynarodowy. Zapewne wejdziemy na obszar nowych rozwiązań związanych z mobilnością. My jako przedsiębiorstwo, i ja osobiście, sądzimy, że nadchodzi czas elektrycznej mobilności, car sharingu, usług transportu na żądanie, zarządzania zarówno flotą, jak i podróżami. Nie stanie się to jednak równocześnie we wszystkich regionach.
Usługi mobilności dojrzewają w różnym tempie, w zależności od miejsca. Przykładowo, w metropoliach pokroju Pekinu są już one rozwinięte.
Tym, o czym niektórzy zapominają w kontekście mobilności, jest styl życia. Jeżeli jesteś 25-letnim studentem mieszkającym w Berlinie lub Warszawie prawdopodobnie nie potrzebujesz samochodu. Możesz korzystać z transportu publicznego, wypożyczalni rowerów, car sharingu. Jeżeli jednak masz 35-40 lat, dwójkę dzieci i mieszkasz poza miastem, twój profil mobilności jest zupełnie inny.
Leasing i inne podobne do niego usługi wciąż będą ważne, ale rozwijamy nowe rozwiązania, np. pay-per-mile [opłata za usługę uzależniona od przebiegu – przyp. red.]. Niektóre pomysły wcale nie są nowe. Car sharing pojawił się 10 lat temu, tak samo pay-per-mile, ale obecnie mamy urządzenia telematyczne. Dzięki nim możemy pracować nad nowymi formami umów.
Jest prawdopodobne, że stracimy część kontraktów leasingowych. Możliwe, że klient powie nam: "Nasze samochody przejechały dwa miliony kilometrów, zapłacę za dwa miliony kilometrów, ni mniej, ni więcej". Być może klienci nie będą już potrzebować umów leasingowych, szczególnie na auta pulowe.
Takich sytuacji będzie więcej. Ponadto, usługi dla klientów indywidualnych i biznesu będą się do siebie zbliżać. Prawdopodobnie w przyszłości będziemy oferować program i budżet na mobilność, a nie na samochody. Wykorzystamy do tego technologię.
Jaka jest rola Volkswagen Financial Services w odbudowywaniu zaufania do Volkswagen Group po sprawie związanej z emisją spalin?
Jesteśmy częścią Volkswagen AG i zawsze będziemy wspierać nasze marki. Udowodniliśmy, że jesteśmy silnym i niezawodnym partnerem, dbającym m.in. o wartości rezydualne. Razem z markami Grupy rozpoczęliśmy kampanię, która ma na celu odzyskanie zaufania klientów. Stoimy ramię w ramię z Volkswagen Group w trudnym okresie.
Czy konkurujecie z bankami i firmami z branży Car Fleet Management, czy raczej skupiacie się na klientach Volkswagen Group?
Konkurujemy z nimi, ponieważ firmy te również oferują naszym klientom usługi leasingowe. Rywalizujemy także z bankami lokalnymi działającymi przy dealerach oraz dużymi firmami leasingowymi na szczeblach krajowym i międzynarodowym. Konkurujemy też z normalnymi bankami przez wzgląd na naszą działalność w zakresie bankowości bezpośredniej. Konkurujemy więc ze wszystkimi na różnych obszarach.
Czy sądzi Pan, że usługi finansowe będą miały coraz istotniejsze znaczenie, ponieważ coraz więcej osób będzie np. wynajmować samochody zamiast je kupować?
Sądzę, że rola dostawców usług finansowych będzie coraz większa. Przejdziemy od modelu posiadania samochodu do użytkowania. w przypadku takiego rozwiązania nie posiadasz auta, chcesz po prostu z niego korzystać, a ktoś inny ma obowiązek nim zarządzać.
Rozmawiał Wojciech Kaczałek
Źródło: Menedżer Floty
Kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
dfusion communication