Auto, czyli elektryczny portfel na kołach
Na fali mobilnej rewolucji motoryzacja wjeżdża na nowy poziom. Napędy elektryczne, blockchain, dokupywanie opcji w czasie rzeczywistym czy car sharing mają napędzać rynek w najbliższych latach.
Z jednej strony, samochody przez ponad 90 proc. czasu stoją nieużywane, zajmując w miastach kolejne połacie przestrzeni. Tylko w Los Angeles ponad 14 proc. powierzchni metropolii zajmują parkingi. Z drugiej jednak strony, samochody nie są skazane na pozostanie z rzadka używanymi „miejskimi meblami". Określenie „dom na kółkach" nie jest w wielu wypadkach nadużyciem: według badań, kierowcy w krajach rozwiniętych spędzają średnio w czasie całego życia aż od 3,5 do 5 lat w samochodzie. Stąd - wraz z rozwojem technologii - nowe podejście do pojazdów jako miejsc, w których często załatwiamy sporo spraw czy wydajemy pieniądze. W dodatku auta coraz częściej pracują dla więcej niż pojedynczego użytkownika (car sharing). Wedle jednego z głównych trendów, samochody najbliższej przyszłości staną się właśnie... portfelami.
Technologię wspierają finanse
- Analizujemy istotne elementy wpływające na kształt mobilności. Na przykład te łączące technologiczny rozwój aut i nowe metody e-płatności. Przyjmijmy, że wyjeżdżamy w długą wakacyjną trasę. Wtedy zamiast typowych świateł ksenonowych chcielibyśmy mieć bardziej wydajne oświetlenie LED. Zapewne już niedługo taka zmiana będzie od nas wymagała jedynie zaznaczenia odpowiedniej opcji w specjalnym menu w samochodzie i elektronicznego opłacenia jej. Volkswagen Financial Services razem z markami samochodowymi Grupy Volkswagen pracuje nad tego rodzaju rozwiązaniami. Ich zadaniem jest zapewnienie klientom rozwiązań szybkich, elastycznych i wygodnych - opisuje Daniel Trzaskowski, dyrektor zarządzający Biznesu Flotowego Volkswagen Leasing GmbH Oddział w Polsce. Spółka działa w ramach Volkswagen Financial Services, strategicznego partnera kongresu Impact mobility rEVolution'18.
Jazda na blockchainie
Według badań, aż 30 proc. ruchu w dużych miastach generują kierowcy szukający miejsca do parkowania. A co jeśli samochód sam zarezerwuje i od razu bezbłędnie doprowadzi auto do wolnego miejsca? Oczywiście o ile kierowca u przednio za płaci za taką usługę. Volkswagen Financial Services ma takie rozwiązanie we własnym portfelu: przejął PayByPhone oraz Sunhill Technologies, marki, które rozwijają system mobilnych rezerwacji i opłat parkingowych. Dzisiaj obie firmy procesują już rocznie 100 milionów transakcji na świecie.
Chcemy być bardziej dostępni dla klientów, a to wymaga rozwijania kolejnych cyfrowych narzędzi - podkreśla Daniel Trzaskowski i dodaje, że to dopiero początek nowej fali mobilności. Volkswagen Financial Services wspólnie z markami koncernu Volkswagena globalnie należą do grona liderów nowoczesnych rozwiązań, wyznaczając trendy w elektromobilności i autonomicznych pojazdach, rozwijając obszary digitalizacji i mobilnych płatności za usługi. Według danych Gartnera, w 2020 r. będzie już na świecie 250 mln „aut w sieci" (tzw. connected vehicles), pole do popisu jest więc olbrzymie. Stąd najwięksi producenci aut idą za ciosem i pracują nad własnym i ekosystemem blockchain bazującym na kryptowalutach takich jak IOTA, Ethereum lub innych.
Coraz częściej korzysta się tam z wynajmu krótkoterminowego lub wspólnego użytkowania samochodów osobowych. Szacuje się, że z usługi car sharing korzystają ponad 2 miliony osób w Europie i prawie 6 milionów na świecie.
Oczy na Katowice
Dokąd zmierza rewolucja w transporcie i motoryzacji? Co obecnie jest na szczycie fali porywających wizji i skrupulatnych prognoz, mających redefiniować najbliższą przyszłość? Jest miejsce, gdzie można zobaczyć cały obraz nadchodzących zmian. To do Katowic, 12 i 13 września zjadą wszyscy kluczowi gracze z ekosystemu budującego nowe oblicze mobilności. Impact mobility rEVolution'18 to największy w Polsce kongres poświęcony mobilności, przemysłowi transportowemu i zaawansowanym technologiom. 400 firm, 200 start-upów i 150 mówców z całego świata, wśród nich liderzy z takich organizacji jak Volkswagen Financial Services, Volkswagen Group Polska. Cel? Nadać rewolucji właściwą dynamikę.
Źródło: Gazeta Pomorska, 6.09.2018
Kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
dfusion communication