Tajemnice TCO
Rozmowa z Maciejem Zwiewką, kierownikiem Działu Sprzedaży Flotowej w Volkswagen Financial Services
Redakcja: Zacznijmy od teorii - czym właściwie jest TCO?
Maciej Zwiewka: TCO (skrót pochodzi od ang. Total Cost of Ownership) to całkowity koszt pozyskania, użytkowania, utrzymywania i na końcu pozbycia się firmowych aktywów w określonym czasie. W przypadku pojazdów jest to ogół wydatków, z jakimi wiąże się ich pozyskanie (w tym wydatki na zakup czy leasing) i eksploatacja od pierwszej do ostatniej minuty w firmie. TCO dzieli się na koszty bezpośrednie i pośrednie związane z autem. Do tych pierwszych zaliczamy finansowanie (ze środków własnych lub zewnętrznych, np. leasingu), zakup paliwa, ubezpieczenie, amortyzację i utratę wartości pojazdu, przeglądy serwisowe oraz naprawy mechaniczne, a także zakup opon. Wydatki pośrednie wiążą się z kolei z szeroko rozumianym zarządzaniem firmową flotą, bez względu na liczbę pojazdów.
Całkowity koszt posiadania samochodu można też podzielić na koszty finansowe (związane z zakupem pojazdu, jego wartością końcową, czyli rezydualną, a także oprocentowaniem) oraz koszty serwisowe i bieżące utrzymanie auta, w tym paliwo, ubezpieczenie, przeglądy i serwis mechaniczny, zakup i serwis opon itp.
Powszechnie uważa się, że największy i główny wydatek związany jest z samym zakupem auta. Czy na podstawie Pana doświadczenia tak rzeczywiście jest?
I tak, i nie. Z naszych analiz TCO we flotach samochodowych wynika, że całkowity koszt posiadania pojazdów w największym stopniu zależy od utraty ich wartości oraz nakładów na paliwo i płyny eksploatacyjne. Łącznie te składowe odpowiadają średnio za 65% wszystkich wydatków. Mniej więcej 32% kosztów to serwisowanie i ubezpieczenie pojazdu, a pozostałe 3% to opłaty administracyjne. Te elementy zazwyczaj mają zbliżone procentowe proporcje, chociaż mogą występować różnice ze względu na przebieg czy cechy wybranego modelu.
Czy w takim razie możemy jakoś zoptymalizować największą część kosztów, które związane są z utratą wartości i wydatkami na paliwo?
Oczywiście, należy wybierać te marki samochodowe, które mają wysokie wartości rezydualne. Przykładem może być SEAT, którego modele cieszą się coraz większą popularnością w naszym kraju. SEAT jest obecnie najszybciej rozwijającą się marką aut w Europie i niemal co miesiąc notuje spektakularne wzrosty sprzedaży. Przyczyniają się do tego dobre samochody, w tym modele takie jak Arona, Ibiza czy Leon, oraz bardzo atrakcyjna oferta finansowa trafiająca w oczekiwania klientów. Wspomnę tylko, że ponad połowa kupujących nowe SEAT-y w 2018 roku zdecydowała się na rozwiązania kredytowe i leasingowe w ramach programu SEAT Financial Services, w tym nowoczesne produkty finansowe, tj. Kredyt Moc Niskich Rat i Leasing Moc Niskich Rat.
TCO obejmuje też zakładany zwrot lub sprzedaż takiego auta, w czym kluczowa jest wartość rezydualna danego modelu. Czy można oszacować, kiedy najlepiej podjąć decyzję o pozbyciu się auta?
Bazując na doświadczeniach z firmowych flot oraz na „cyklu życia" aut wiemy, że optymalnym momentem na zmianę samochodu na nowy jest okres między 3. a 4. rokiem jego eksploatacji. Dane ewidentnie wskazują, że jest to graniczny okres, po którym zdecydowanie zaczynają rosnąć wydatki na utrzymanie auta, przy jednoczesnej stałej utracie jego wartości. W efekcie gwałtownie wzrasta całkowity koszt użytkowania pojazdu. Istotny jest również aspekt wizerunkowy i motywacyjny, bowiem kilkuletni samochód nie będzie dużym argumentem „za" w procesie rekrutacji pracowników.
Jak to działa w praktyce - czy SEAT przygotował dla klientów produkty, które wykorzystują TCO do optymalizacji kosztów?
Na rynku istnieje wiele programów finansowania, które bazują na dążeniu do optymalnego - czytaj: jak najniższego - TCO. Znamy potrzeby klientów biznesowych, dla których niezwykle ważne są niezawodność aut i niskie koszty eksploatacji. Zadbaliśmy o to, by je zagwarantować. Dlatego stworzyliśmy ofertę: LEASING Z PAKIETEM FULL SERVICE, który stanowi jeden z filarów programu sprzedaży do firm SEAT FOR BUSINESS. W jednej racie klient otrzymuje wszystkie kluczowe elementy kosztowe związane z posiadaniem i eksploatacją samochodu. Program łączy finansowanie w formie leasingu z rynkową wartością rezydualną, ratę serwisową pokrywającą zakup materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych, serwis, a także wymianę i zakup opon, auto zastępcze oraz ubezpieczenie wieloletnie. Klient dodatkowo zyskuje opiekę dedykowanego specjalisty z Centrum Technicznego Volkswagen Leasing, który autoryzuje wszystkie naprawy wykonywane w czasie trwania umowy. Warto podkreślić, że naprawy dokonywane są w ASO SEAT, co ma pozytywny wpływ na zachowanie wysokiej wartości rezydualnej. W rezultacie firmy zyskują maksimum korzyści, mając pewność, że ich budżet nie będzie obciążany nieprzewidzianymi wydatkami.
Źródło: Euroflota, 30.09.2018
Kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
dfusion communication