Z nowym rokiem duże zmiany w podatkach przy leasingu aut
Wraz z początkiem 2019 roku w życie weszły nowe przepisy podatkowe. Jest to szczególnie ważne dla firm wykorzystujących w swojej działalności samochody osobowe, ponieważ zmieniają się regulacje określające sposoby podatkowego rozliczania kosztów aut.
Co się zmieni, gdy zacznie obowiązywać ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw? Wejdą w życie nowe sposoby rozliczenia kosztów samochodów osobowych w firmach. Do końca 2018 r. podatnicy mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pełną wysokość raty leasingowej.
- Zmiany są istotne w trzech obszarach. Po pierwsze, to limit dla odliczania dla celów podatkowych jest wyrażony w złotówkach, a nie w euro. Po drugie, jest wyższy - z 20 tys. euro, czyli około 86 tys. zł, mamy w tej chwili do czynienia z limitem 150 tys. zł. Kolejna zmiana to stosowanie limitu dla kosztów eksploatacyjnych, 75 proc. wydatków przy użytkowaniu mieszanym będzie kosztem podatkowym i to jest zmiana negatywna - tłumaczy w rozmowie z AIP Marcin Żochowski, dyrektor Departamentu Rachunkowości Volkswagen Financial Service.
W przypadku najmu samochodów ograniczenia w rozliczaniu podatkowym miesięcznej raty będą analogiczne jak w leasingu. Jedynie dla umów do sześciu miesięcy, aby obliczyć odsetek opłat możliwych do ujęcia w kosztach, należy zastosować wartość przyjętą dla celów ubezpieczenia.
Wedle nowych przepisów, wprowadzone zostało ograniczenie w ujmowaniu w kosztach podatkowych kosztów eksploatacyjnych, czyli napraw, przeglądów, a także paliwa, parkingów, myjni, opłat za autostrady oraz płynów eksploatacyjnych. Przedsiębiorcy używający samochodu w sposób mieszany (prywatnie i służbowo) będą mogli rozliczyć dla celów podatkowych % kosztów. Firmy prowadzące ewidencję przebiegu pojazdu utrzymaj ą prawo do rozliczenia całości kosztów związanych z używaniem auta.
Podobnie jak w przypadku amortyzacji, ustawodawca postanowił zwiększyć limit rozliczenia kosztów związanych z ubezpieczeniem, z 20 tys. euro do 150 tys. zł, zachowując proporcję pomiędzy nowym limitem a wartością samochodu przyjętą do celów ubezpieczenia. Według wcześniejszej praktyki, limit stosowany był do ubezpieczenia AC.
Źródło: Głos Wielkopolski, 14.01.2019 r.
Kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
dfusion communication