Zwrot samochodu na koniec leasingu

Zwrot samochodu na koniec leasingu

Możliwość częstej zmiany pojazdu na nowy dają oferty leasingu i kredytu z niskimi ratami. O czym warto wiedzieć, zanim zapadnie decyzja o oddaniu samochodu?

Jeszcze pięć lat temu biznesowi nabywcy samochodów w większości przypadków korzystali z leasingu finansowego z 1-procentową wartością końcową. Po długim okresie spłacania rat wykupywali pojazd, który w rezultacie eksploatowali przez kolejne lata. Także auta kupowane na kredyt często pozostawały w rękach pierwszego właściciela przez dekadę lub dłużej. W ostatnim czasie ta rotacja jednak przyspieszyła i obecnie zmierza w kierunku trzech-czterech lat. Możliwość tak częstej zmiany samochodu na nowy dają leasing i kredyt z niskimi ratami, w których umowę można zakończyć zwrotem pojazdu. O czym warto wiedzieć, zanim zapadnie decyzja o oddaniu auta?

 

Skąd się biorą niskie raty?

Leasing z niskimi ratami i możliwością zmiany auta na nowe zdobył już pokaźną część rynku finansowania firmowych pojazdów. W przypadku marki Volkswagen taki leasing nosi nazwę EasyDrive. Raty leasingowe są w nim niewielkie, ponieważ kupujący spłaca co miesiąc jedynie przewidywaną utratę wartości pojazdu w okresie umowy, a nie wartość całego samochodu. Krótko mówiąc: raty za około połowę auta będą zawsze niższe niż raty za cały pojazd.

Marka Volkswagen należy do liderów polskiego rynku. Na jej popularność składa się wiele aspektów, a jednym z najbardziej istotnych jest fakt, że modele Volkswagena utrzymują wysokie ceny na rynku wtórnym. – Podczas trzech-czterech lat trwania umowy nie tracą na wartości w takim stopniu, jak większość innych marek. Raty leasingowe, które spłaca klient, są wyliczane na podstawie tej „mniejszej utraty wartości". Siłą rzeczy będą więc niższe – wyjaśnia Michał Dyc, dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Financial Services.

 

Czy warto oddawać samochód?

Osoby prowadzące swój biznes zwykle na samochody patrzą nieco inaczej niż nabywcy prywatni. Rolę auta w firmie analizują nie tylko jako narzędzie pracy i użyteczne wsparcie w codziennym życiu, ale również jako koszt i usprawnienie działalności gospodarczej. Dlatego decyzja przedsiębiorcy w kwestii oddania samochodu na koniec okresu leasingu lub spłacenia go i dalszej eksploatacji, często opiera się na takich przesłankach, jak: względy wizerunkowe, koszty serwisu pojazdu czy dążenie do ograniczenia zaangażowania w naprawy, np. dzięki zmianie auta na nowe, z fabryczną gwarancją. Jakie korzyści daje możliwość zwrotu samochodu?

 

Zmiana auta na nowe

Zagwarantowana w umowie leasingu możliwość zwrotu samochodu pozwala płynnie zmienić auto na nowe, odpowiednie do zmieniających się potrzeb firmy. Po trzech czy czterech latach sytuacja przedsiębiorstwa może wymagać posiadania dużego, reprezentacyjnego auta, na przykład vana. Być może pojazd powinien wyrażać dynamizm i energię firmy, a wtedy niezbędny stanie się samochód o sportowych cechach. SUV z kolei niósłby inne przekazy wizerunkowe. Dlatego możliwości systematycznej zmiany pojazdu na nowy to jeden z istotnych elementów budujących image firmy.

 

Lepszy i bezpieczniejszy

Nowy samochód to również najnowsze technologie, jeszcze lepsze wyposażenie i wyższy komfort. Każde nowe „pokolenie aut" ma mniejszy apetyt na paliwo, lepsze osiągi i maksymalny poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. To jednocześnie brak kłopotów serwisowych, czyli oszczędność czasu i zaangażowania menedżera firmy lub jej pracowników. Takie auto jest na fabrycznej gwarancji, która obejmuje zwykle dużą część okresu leasingu. Na pozostały czas finansowania można dokupić dodatkową gwarancję. W przypadku Volkswagena jest to przedłużona ochrona serwisowa Volkswagen Safe+, która zapewnia pełną ochronę w zakresie objętym gwarancją producenta.

Co istotne, przy zwrocie samochodu nie ma konieczności angażowania czasu i pieniędzy w jego sprzedaż na rynku wtórnym. Nawet dla indywidualnego klienta szukanie nabywcy na dotychczas używane auto bywa kłopotliwe. Jeżeli można uniknąć szukających dziury w całym potencjalnych kupujących czy targujących się handlarzy, dawania ogłoszeń, czekania na oglądających - to oddanie samochodu jest komfortowym wyjściem i pozwala oszczędzić czas. A w przypadku przedsiębiorcy czas to pieniądz.

 

Limit przebiegu

Wartość końcowa samochodu, czyli w uproszczeniu cena, jaką będą skłonni zapłacić nabywcy za kilkuletniego Volkswagena, zależy również od stanu, w jakim auto trafia na rynek. – Jednym z elementów określających zużycie pojazdu jest jego przebieg. Im przebieg wyższy, tym niższa będzie cena auta. Z tego powodu jeden z ważniejszych parametrów kalkulacji leasingu z niskimi ratami, czyli planowany limit przebiegu pojazdu w czasie trwania umowy, warto dobrze przemyśleć. Dlaczego? Ponieważ bezpośrednio wpływa na wysokość rat – opisuje Michał Dyc z Volkswagen Financial Services.

Limity stosuje się do całego okresu umowy, choć zwykle są podawane rocznie. Przy założeniu, że samochód będzie pokonywał do 30 tys. km na rok, oznacza to, że w ciągu 36 miesięcy leasingu łącznie warto przejechać nie więcej niż 90 tys. km.

Może się jednak zdarzyć, że już w trakcie umowy kilometrów zacznie przybywać więcej niż w założeniach. W takiej sytuacji najlepiej w krótkim czasie zgłosić się do leasingodawcy. Rekalkulacja założeń leasingu i minimalny wzrost wysokości rat będzie mniej odczuwalny w budżecie firmy niż późniejsze ewentualne opłaty za przekroczone kilometry.

 

Mityczne uszkodzenia

–O samochód w leasingu warto dbać jak o swój własny. I tak jak w przypadku swojego auta należy przestrzegać terminów przeglądów technicznych i zabezpieczać je przed uszkodzeniami. Tak samo ewentualne szkody komunikacyjne należy zgłaszać w jak najkrótszym terminie – wyjaśnia Maciej Zwiewka, kierownik sprzedaży flotowej Volkswagen Financial Services.

Ocena uszkodzeń samochodu na koniec okresu leasingu bywa jednym z tematów, które niepokoją przedsiębiorców. Niesłusznie. Zasady stosowane przez firmy leasingowe przy opisie stanu auta bazują na rynkowych standardach i obowiązujących w branży regułach. – W przypadku Volkswagen Financial Services i marek Grupy Volkswagen te zasady zostały zebrane i opisane w „Przewodniku użytkowania i zwrotu pojazdu - samochody osobowe" – wskazuje Maciej Zwiewka.

Stan zwracanego leasingodawcy auta ocenia niezależny rzeczoznawca, który sporządza protokół opisujący kondycję samochodu. Przedsiębiorca może mieć inne zdanie w kwestii takiej oceny - może wtedy powołać własnego eksperta z listy rzeczoznawców.

Wspomniany przewodnik jest w pełni dostępny dla klienta. Określa on stopień zużycia samochodu, dzieląc potencjalne uszkodzenia na dopuszczalne, wynikające ze zwykłej, codziennej eksploatacji oraz takie, które mogą dodatkowo obniżyć wartość pojazdu. W dokumencie są zdjęcia uszkodzeń, a także lista przedmiotów, które powinny być zwrócone razem z oddawanym autem, np. dokumenty, kluczyki itd.

Jeżeli zdarzą się uszkodzenia wykraczające ponad opisane normy, podstawą kalkulacji kosztów ich naprawy są katalogi producentów pojazdów razem z oceną obiektywnego rzeczoznawcy.

 

Samochód jest niezbędny

Z rynkowych badań wynika, że dla ponad połowy Polaków samochód jest „absolutną koniecznością". Coraz więcej klientów decyduje się na jego zwrot po okresie finansowania i wybranie kolejnego, nowego auta.

– Po okresie trzech-czterech lat wartość samochodu spada, a wzrastają koszty przeglądów i serwisu. Dlatego w leasingu Easy Drive, podobnie jak w innych produktach z niskimi ratami w ofercie Volkswagen Financial Services, najczęściej wybieranym okresem umowy jest właśnie 36 albo 48 miesięcy. To optymalny czas na zmianę pojazdu na nowy - wskazuje Michał Dyc z Volkswagen Financial Services. – Nie zawsze warto zostawiać sobie dotychczas użytkowany samochód, ponieważ za zbliżone lub niewiele wyższe miesięczne raty można mieć nowy model ulubionej marki – dodaje dyrektor.

Źródło: Rzeczpospolita, 28.02.2019 r.

Kontakt dla mediów

Zwrot samochodu na koniec leasingu

Piotr Żabowski
dfusion communication

piotr.zabowski@dfusion.pl

Zdjęcia do pobrania