Przewodnik leasingobiorcy

Przewodnik leasingobiorcy

Ekspert Volkswagen Financial Services radzi, co wolno zmieniać w leasingowanym samochodzie i jak go przygotować do zwrotu.

75 proc. z ponad 600 tys. zarejestrowanych w Polsce nowych samochodów kupiły 2018 r. przedsiębiorstwa - wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. To kolejny udany rok: odnotowano ponad 30 -procentowy wzrost - w porównaniu z 2017 r. (wtedy było to 21 proc.) - w przypadku aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Rośnie rynek, a wraz z nim liczba kierowców korzystających z leasingu. O ile leasingobiorca nie zdecyduje się na wykup, po zakończeniu umowy swój pojazd będzie oddawał. Jak przygotować auto do zwrotu? I co wolno użytkownikowi leasingowanego samochodu, a czego nie powinien robić? – Właścicielem leasingowanego auta jest firma, z którą użytkownik podpisuje umowę leasingową – wyjaśnia Maciej Zwiewka, Kierownik Sprzedaży Flotowej Volkswagen Financial Services. Tak samo jak statystyczny Jan Kowalski, który posiada prywatny samochód, każdy właściciel chce mieć pełną wiedzę na temat auta. Dlatego w umowach leasingu pojawiają się punkty gwarantujące finansującemu, że pojazd zachowa zakładane parametry i określoną wartość. Z tego również wynika oczekiwanie leasingodawcy, że użytkownik zgłosi się z pytaniem o zgodę na planowane przeróbki auta.

 

Zasady użytkowania

O samochód w leasingu warto dbać jak o swój własny. W praktyce przez okres umowy to wyłącznie my z niego korzystamy i tak jak w przypadku własnego auta należy zabezpieczać je przed uszkodzeniami i przestrzegać terminów przeglądów technicznych. Tak samo ewentualne szkody komunikacyjne należy zgłaszać w jak najkrótszym terminie. Regulują to umowy z zakładem ubezpieczeń, a zapisy przy polisie na auto prywatne, na kredyt czy w leasingu są bardzo podobne. – Warto także sprawdzić inne zapisy w umowie leasingowej, które mogą regulować np. kwestię uzyskania zgody finansującego na wyjazd autem za granicę – radzi Maciej Zwiewka. Stosowane przez firmy leasingowe zasady użytkowania i zwrotu aut osobowych bazują na wspólnych dla branży regułach. – W przypadku Volkswagen Financial Services i marek Grupy Volkswagen te zasady zostały zebrane i opisane w „Przewodniku użytkowania i zwrotu pojazdu - Samochody osobowe" – wskazuje ekspert VWFS. Taki dokument jest dostępny dla każdego klienta, więc potencjalne szkody może on na bieżąco sam oceniać. Ma wtedy możliwość podjęcia decyzji, czy dane uszkodzenie zgłosić do ubezpieczyciela. Z kolei na koniec okresu leasingu stan zużycia auta ocenia niezależny rzeczoznawca. W protokole, który otrzymują obydwie strony, opisuje on wszystkie usterki i uszkodzenia.

 

Przygotowanie do zwrotu 

– Z końcem umowy i zgodnie z jej warunkami klient powinien zwrócić auto leasingodawcy. Warto zanotować sobie tę datę w kalendarzu, żeby oddać samochód w uzgodnionym terminie. I znów, podobnie jak przy sprzedaży prywatnego pojazdu i przekazywaniu go nowemu nabywcy, należy pamiętać o zwrocie związanych z pojazdem dokumentów czy innych przedmiotów otrzymanych kilka lat wcześniej przy odbiorze auta – tłumaczy Maciej Zwiewka. Przy zwrocie powinniśmy zadbać o powrót do stanu, w jakim sami odebraliśmy pojazd z salonu - powinien być czysty na zewnątrz i w środku. Jeśli klient nie zgadza się z opinią rzeczoznawcy, może powołać własnego eksperta z listy rzeczoznawców. W przypadku konieczności pokrycia kosztów napraw przez klienta, ich wysokość jest określana na podstawie katalogów producenta samochodu.

Tekst dostępny jest pod tym linkiem

Źródło: Wprost, 04.03.2019 r.

 

 

Kontakt dla mediów

Przewodnik leasingobiorcy

Piotr Żabowski
dfusion communication

piotr.zabowski@dfusion.pl