Spokój w każdym aspekcie użytkowania auta — ochrona pogwarancyjna w pakiecie z ubezpieczeniem komunikacyjnym

Spokój w każdym aspekcie użytkowania auta — ochrona pogwarancyjna w pakiecie z ubezpieczeniem komunikacyjnym

 

Dbając o auto i regularnie je serwisując, można użytkować je przez kilka lat bez awarii. Jednak po kilku latach i pokonaniu znacznego dystansu – pewne elementy w każdym samochodzie mają prawo się zepsuć.

  • Brak dobrego zabezpieczenia ubezpieczeniowego może oznaczać konieczność poniesienia ogromnych kosztów, gdy wydarzy się coś złego. Niektórych zdarzeń nie da się przewidzieć, jednak można zarządzać ich skutkami finansowymi.
  • Co, gdy Twój używany samochód się zepsuje? Kosztów naprawy można uniknąć. Na rynku dostępne są pakiety ubezpieczeń komunikacyjnych z możliwością rozszerzenia o ochronę pogwarancyjną.
  • Właściciele używanych, nawet kilkuletnich aut z przebiegiem do 200 tys. km dzięki dedykowanemu ubezpieczeniu mogą spokojnie użytkować swój pojazd tak, jakby nadal był chroniony fabryczną gwarancją.

Aby uchronić siebie i innych przed skutkami finansowymi zdarzeń drogowych, właściciele aut zaopatrują się w ubezpieczenie komunikacyjne. W celu ustrzeżenia się przed koniecznością poniesienia znacznych kosztów napraw, w razie wystąpienia niespodziewanej usterki można skorzystać z ubezpieczeniowej ochrony pogwarancyjnej dla używanego samochodu.

Coraz mniej mądrych tylko po szkodzie

Pierwszą kwestią definiującą mądrość i odpowiedzialność właściciela auta jest posiadanie ważnej polisy OC. Niestety nie wszyscy wykupują tę obowiązkową ochronę. Wg informacji z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) około 25 tys. właścicieli aut nie ma przynajmniej przez 1 dzień w roku OC dla swojego pojazdu. Większość z nich znacznie dłużej niż 1 dobę. Skutki takiego stanu rzeczy mogą być opłakane, gdy dojdzie do wypadku. Kary i działania edukacyjne robią swoje i takich osób jest na szczęście coraz mniej. Jednak statystycznie 10 aut bez OC w każdej gminie w Polsce to i tak za dużo.

Według danych publikowanych przez UFG w 2021 r. zawarto rekordową liczbę komunikacyjnych polis AC. W tamtym okresie niemal co czwarty samochód poruszający się po polskich drogach był objęty ochroną Autocasco. Trudno powiedzieć, czy ten trend się utrzyma, bo poczucie stabilności finansowej Polaków jest na zupełnie innym poziomie, niż miało to miejsce w zeszłym roku. Być może jednak jesteśmy świadkami zmiany sposobu myślenia o zabezpieczaniu się przed skutkami kradzieży auta czy uszkodzeń występujących nie z winy kierowcy.

Innym – na ten moment trudnym do zmierzenia – trendem jest przedłużanie żywotności rzeczy, w tym dbanie o auto i regularne serwisowanie go. Taki stan rzeczy wynika z kilku kwestii. Z pewnością istotnym czynnikiem jest sytuacja ekonomiczna, pewien poziom niepewności co do najbliższej przyszłości. Inny powód związany jest z trudnościami na rynku nowych samochodów w kontekście czasu oczekiwania na pojazd z salonu. Nie bez znaczenia jest zwiększająca się troska społeczeństwa o naszą planetę.

Filozofia "lepiej napraw, niż zmieniaj na nowe" znajduje coraz więcej zwolenników. Kolejnym zjawiskiem, na które warto zwrócić uwagę w tym kontekście, jest fakt, że w Polsce samochód przestaje być jednoznacznym symbolem statusu, jak miało to miejsce wcześniej. To wpływa nie tylko na rozkwit ekonomii współdzielenia, ale także na przedłużanie użytkowania pojazdów.

Zakres ubezpieczeń, na jaki decydują się właściciele aut

Właściciele samochodów coraz częściej decydują się na poszerzenie ochrony ponad obowiązkowe OC jak choćby ubezpieczenie Autocasco. Kolejną kwestią są wypadki. Co roku ich liczba spada, a ofiar śmiertelnych jest coraz mniej. Pomimo tego ich całkowita liczba (około 23 tys. rocznie) nadal niestety jest niepokojąca. Statystycznie w każdym wypadku ranna zostaje przynajmniej 1 osoba, a w co dziesiątym życie traci 1 człowiek. Rozsądny styl jazdy i auto wyposażone w systemy podnoszące bezpieczeństwo nie gwarantują, że nie staniemy się uczestnikiem kolizji. Relatywnie niewielka dopłata do ceny polisy skłania wielu właścicieli samochodów do wykupienia opcji NNW (Następstwo Nieszczęśliwych Wypadków).

Intensywnie wykorzystując samochód pośrednio lub bezpośrednio w celach zarobkowych, a także w trakcie podróży wakacyjnych i weekendowych, trzeba liczyć się z możliwością wystąpienia awarii auta w tzw. szczerym polu. Gdy dojdzie do takiej sytuacji, w praktycznie każdym przypadku nie da się rozwiązać problemu samodzielnie. Pozostaje opcja holowania lub przewiezienia pojazdu lawetą do warsztatu lub wezwanie mechanika mobilnego, który będzie w stanie naprawić znaczną część usterek na miejscu. To wiąże się z kosztami przekraczającymi naprawę realizowaną w warsztacie nieopodal domu.

W takich sytuacjach opcja Assistance w pakiecie pozwala – w zależności od jej zakresu – skorzystać z wcześniej wymienionych koniecznych usług, także z auta zastępczego, a nawet noclegu. To daje poczucie bezpieczeństwa w podróży. Uzupełniając pakiet ubezpieczeniowy o ochronę pogwarancyjną, w określonym zakresie nie poniesiemy kosztów naprawy objętego nim samochodu. To dodatkowo zwiększa komfort.

Można zaobserwować tendencję do myślenia o ubezpieczeniach komunikacyjnych przez pryzmat pakietu jako szerszej, kompletnej ochrony. Rośnie świadomość, że lepiej zapobiegać, niż ponosić koszty w przyszłości. Klienci firm ubezpieczeniowych dociekają, jaką dodatkową ochronę mogą uzyskać. To zaostrza konkurencję i stymuluje udoskonalanie ofert ubezpieczeniowych. Właściciele aut zastanawiają się, co w przypadku, gdy pojazd się zepsuje i nie jest objęty gwarancją. Pytania są zasadne i jak się okazuje, odpowiedzią może być właściwe ubezpieczenie.

Wiele do myślenia dają dane dotyczące awaryjności samochodów używanych publikowane przez TÜV. Większość aut ma gwarancję 3— lub 5-letnią. Według raportu z 2022 r. poważne usterki występują w średnio 8 proc. samochodów 4— lub 5-letnich i 12,4 proc. w przypadku 6— czy 7-letnich. Zatem prawdopodobieństwo konieczności naprawy pojazdu w tym wieku jest całkiem spore. Naturalne jest to, że rzeczy używane czasem się psują. I w tej mierze istnieją rozwiązania pozwalające ubezpieczyć pojazd o koszty wystąpienia usterki, gdy auto jest już po gwarancji. Klienci mogą sięgnąć np. po ochronę pogwarancyjną w formie usługi ubezpieczeniowej typu Car Protect.

Ubezpieczeniowa ochrona pogwarancyjna — rozwiązanie dla użytkowników aut kilkuletnich

Komunikacyjna ochrona ubezpieczeniowa w postaci pakietu OC, AC, NNW i Assistance staje się coraz powszechniejszym standardem. Swoje miejsce w umysłach właścicieli aut używanych zaczyna zajmować ubezpieczeniowa ochrona pogwarancyjna. Wynika to z prostej kalkulacji oraz analizy ryzyka i kosztów w przypadku wystąpienia awarii. Kupując używany samochód objęty jeszcze gwarancją lub kontynuując użytkowanie auta posiadanego od nowości, właściciel staje przed wyzwaniem, jak zabezpieczyć się przed skutkami wystąpienia nieprzewidzianych usterek. Przykładem rozwiązania spełniającego oczekiwania w tym obszarze może być np. propozycja Volkswagen Financial Services dla właścicieli samochodów marek Volkswagen, ŠKODA, Seat, Porsche i Audi.

VW FS oferuje ochronę pogwarancyjną dla pojazdów używanych w wieku nawet do 8 lat, których przebieg nie przekroczył 200 tys. km. Ubezpieczenie proponowane jest w kilku wariantach – od ochrony podstawowych elementów (silnika, automatycznej lub manualnej skrzyni biegów i układu paliwowego), aż po zakres bliski pełnemu zakresowi gwarancji fabrycznej.

Dzięki rozległej sieci ASO Grupy Volkswagen procedury zostały sprowadzone do minimum, co skraca czas realizacji napraw. Wydaje się, że w czasach, w których – z różnych powodów – właściciele będą chcieli użytkować pojazdy dłużej, niż miało to miejsce dotychczas, rozwiązanie w postaci uzupełnienia pakietu ubezpieczeniowego o opcję ochrony pogwarancyjnej ma sens i będzie znajdować wielu zwolenników.

Opinia ekspertów z Volkswagen Financial Services

O opinię odnośnie do ubezpieczeniowej ochrony pogwarancyjnej i spostrzeżenia związane z jej praktyczną stroną poprosiliśmy Magdalenę Kacę, dyrektor Departamentu Zarządzania Klientem i Produktem w Volkswagen Financial Services:

Zdecydowanie najważniejszą rzeczą jest dopasowanie rozwiązań do potrzeb klienta, aby zapewnić mu bezstresowe użytkowanie samochodu. Skuteczny pakiet ubezpieczeń to taki, który zawiera w sobie ochronę przed większością nieoczekiwanych zdarzeń i zapewnia optymalne rozwiązania na wypadek różnych sytuacji, takich jak kradzież, stłuczka czy awaria. Kolejnym krokiem, jaki warto uczynić, jest przedłużenie fabrycznej gwarancji. Ubezpieczenia komunikacyjne i ochrona pogwarancyjna, o czym niejednokrotnie słyszymy od naszych klientów, oznacza święty spokój w pakiecie.

Materiał został opublikowany na BusinessInsider.com.pl.

Kontakt dla mediów

Spokój w każdym aspekcie użytkowania auta — ochrona pogwarancyjna w pakiecie z ubezpieczeniem komunikacyjnym

Piotr Żabowski
dfusion communication

piotr.zabowski@dfusion.pl