Najem aut zyskuje na popularności

Najem aut zyskuje na popularności

 

Rynek aut dla firm przeżywa trudniejsze chwile. Jedną z niewielu kategorii, które notują wzrost jest długoterminowy wynajem samochodów. Biznes dostrzegł zalety takiego rozwiązania.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Opinia24 na zlecenie marki ŠKODA, polscy kierowcy najczęściej obawiają się niespodziewanej awarii auta (51 proc.), kosztów związanych z naprawami (44 proc.) oraz kosztów utrzymania samochodu (40 proc.). Potrafią one być bolesne. Aplikacja motowarsztat.pl oblicza, że średnia wartość serwisowego zlecenia dla dwulatków lub młodszych samochodów przekracza 750 zł.

Także niestabilność gospodarcza, niepewna przyszłość, w tym rosnące ceny aut i stopy procentowe, wpływające na koszty finansowania spowodowały, że wielu przedsiębiorców i firm w Polsce wstrzymało decyzje o nabywaniu nowych aut.

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów podlicza, że łączna sprzedaż nowych samochodów do firm w 2022 roku była mniejsza o 9,9% r/r. Jeszcze większy spadek był widoczny w przypadku zakupu ze środków własnych, kredytu i klasycznego leasingu liczonych razem, gdyż wyniósł 14% r/r.

Natomiast wynajem długoterminowy odnotował wzrost sprzedaży o 2,3% r/r. – Wartość wzrostu nie jest wielka, ale biorąc pod uwagę sytuację rynkową i wszechobecne spadki, wynajem długoterminowy pozytywnie wyróżnia się na tle rynku. Na wynajem długoterminowy coraz częściej decydują się również najmniejsi w Polsce przedsiębiorcy, często są to podmioty, które wcześniej korzystały z klasycznego leasingu – wskazuje członek zarządu PZWLP Rogier Klop

Kompleksowa oferta o stałej cenie

Klop podkreśla, że w najmie koszty związane z serwisowaniem auta, naprawami, likwidacją szkód i zapewnieniem mobilności są już uwzględnione w opłacie. W ramach stałej i niezmiennej w trakcie obowiązywania umowy opłaty, klient oprócz możliwości użytkowania samochodu otrzymuje również ubezpieczenie OC/AC oraz pełną obsługę serwisową obejmującą inspekcje, przeglądy, naprawy wynikające z prawidłowej eksploatacji samochodu i okresowe badania techniczne.

Usługa najmu obejmuje również całodobowe wsparcie Assistance, zawierające pomoc w organizacji holowania samochodu, odbiór samochodu po naprawie, powrót kierowcy do domu bądź nocleg w hotelu. Na pełen czas trwania ewentualnej naprawy klient otrzymuje samochód bez żadnych dodatkowych kosztów.

Przykładem tego rodzaju oferty jest produkt Najem od Volkswagen Financial Services. W ramach oferty klient może mieć również do dyspozycji opony letnie i zimowe. Do tego jest wliczona ich wymiana i przechowanie oraz ubezpieczenie na wypadek uszkodzeń powstałych w wyniku wypadków losowych, takich jak wandalizm, uderzenie w krawężnik lub najechanie na ostry przedmiot.

Koszty najmu są całkowicie przewidywalne dzięki stałej opłacie, która nie ulegnie zmianie przez cały czas umowy. Najemcy nie zaskoczą niespodziewane wydatki na naprawy czy serwisowanie lub np. rosnące składki ubezpieczeniowe. Przykładowo klienci firmowi mogą jeździć modelem Škoda Kamiq miesięcznie od 1247 zł uwzględniając wkład własny w wysokości 10 proc., a przy braku opłaty początkowej – od 1404 zł. Model Škoda Scala można użytkować od 1241 zł miesięcznie (wtedy wkład własny wyniesie 10 proc.)

Dla osób fizycznych i firm

W Polsce wynajem długoterminowy zaczyna być jedną z głównych form finansowania samochodów. Po takie rozwiązanie sięga po niego niemal 3 na 10 przedsiębiorców i firm nabywających nowe auta. – Potencjał do dalszej ekspansji na polskim rynku jest wciąż bardzo duży i tkwi przede wszystkim w sektorze średnich i małych firm – uważa prezes zarządu PZWLP Robert Antczak.

Najem oferowany jest osobom fizycznym oraz małym i średnim przedsiębiorstwom, które mają zazwyczaj jeden samochód. Najem gwarantuje bezpieczeństwo w sytuacjach losowych. Jeśli trafi się awaria – najemca otrzyma auto zastępcze. Do wynajmu długoterminowego przekonują zwykle stałe koszty miesięczne, w które zawierają ubezpieczenie, opłaty warsztatowe, wymianę opon i brak zmartwień o serwis lub czasochłonną likwidacją szkód komunikacyjnych.

– Jako Volkswagen Financial Services, lider nowoczesnej mobilności, w sposób dynamiczny odpowiadamy na zmieniające się trendy i to, czego poszukują klienci. Stąd też zdecydowaliśmy się wprowadzić produkt Najem. Zawarliśmy w nim wiele funkcji i rozwiązań w jednej stałej, miesięcznej opłacie. Chcemy, aby każdy kierowca mógł bez stresu korzystać z auta, nie martwiąc się ukrytymi kosztami i niespodziewanymi wydatkami. Przykładowo należąca do Grupy Volkswagen marka Škoda oferuje produkt Škoda Najem All Inclusive, w ramach którego można wybierać wśród następujących modeli aut: Fabia, Kamiq, Karoq i Enyaq – mówi Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services.

Formuła wynajmu także możliwość wymiany auta na nowe nawet co 12 miesięcy, bez martwienia się ewentualnymi uciążliwościami związanymi ze sprzedażą samochodu na rynku wtórnym. Wymiana auta to ważny argument, ponieważ dla blisko 70 proc. Polaków samochód jest wizytówką, a 55 proc. nazwałoby go przyjacielem – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Q Service Castrol.

Jedną z zalet tego typu usług jest możliwość najmu samochodu w dowolnej konfiguracji, zgodnie z własnymi preferencjami – począwszy od wersji silnikowej i wyposażeniowej przez odcień nadwozia i wzór obręczy, aż po różne dodatki.

Opłata wstępna wynosi od 0 do 10 proc., zatem nawet bez opłaty początkowej klient (także indywidualny) wyjedzie z salonu nowym samochodem. Natomiast jeśli chce obniżyć opłaty miesięczne, może wpłacić do 10 proc. wartości auta.

 

Materiał ukazał się na Rzeczpospolita.pl.

Kontakt dla mediów

Najem aut zyskuje na popularności

Piotr Żabowski
dfusion communication

piotr.zabowski@dfusion.pl