Nieblaknący blask nowych aut

Nieblaknący blask nowych aut

 

Polacy ciągle bardzo chętnie kupują nowe samochody. Nie zmieniła tego nawet wysoka inflacja, choć spadająca, to mimo wszystko utrzymująca się w ostatnich miesiącach na poziomach nienotowanych od dekad.

Ostatnie spadki inflacji i prognozy dalszego jej hamowania mogą pozytywnie wpłynąć na rynek nowych samochodów w Polsce. Niemniej nawet tak niesprzyjające wydatkom okoliczności jak bardzo wysoka w minionych miesiącach inflacja nie powstrzymały Polaków przed jednym z ich ulubionych zakupów – kupowaniem nowych samochodów.

Potwierdzają to najświeższe dane z rynku. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w sierpniu rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych wyniosły 41 147 szt. Było to łącznie o 7 proc. więcej niż w sierpniu przed rokiem. I choć jest to wynik mniejszy o 1,4 proc. w porównaniu z lipcem br., to jednak w ujęciu rocznym mamy do czynienia z ciągłym wzrostem.

Sprzedaż rosła siódmy miesiąc od początku roku (tylko w kwietniu wynik śladowo spadł). Warto jednocześnie pamiętać, że takie wyniki (jeszcze w I kw. sprzedaż rosła aż o 17,8 proc. w ujęciu rocznym) to także efekt niskiej bazy 2022 r. Była ona związana z ograniczoną dostępnością samochodów wynikającą z braków półprzewodników i zachwianiem łańcuchów dostaw, m.in. w efekcie wybuchu wojny w Ukrainie.

Co kupujemy najchętniej

Łącznie, jak podaje PZPM, od początku tego roku w Polsce zarejestrowano 353 083 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Było to o 9,7 proc. więcej (+31 216 szt.) niż w tym samym okresie przed rokiem. W tej ogólnej liczbie znalazło się aż 311 237 szt. nowych samochodów osobowych, o 30 376 szt. (+10,8 proc.) więcej niż przed rokiem.

W samym sierpniu 2023 r. w grupie samochodów osobowych odnotowano 36 177 rejestracji, czyli więcej o 2 424 szt. (+7,2 proc.) niż rok wcześniej i mniej o symboliczne 211 szt. (-0,6 proc.) niż w lipcu br.

Jakiego rodzaju napęd kupujący wybierali najczęściej dla swoich nowych aut? W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w sierpniu br. 8 680 klasycznych hybryd (HEV) – to aż o 95,8 proc. więcej niż rok wcześniej (znowu kłania się efekt niskiej bazy) – oraz 6 520 tzw. miękkich hybryd: to pojazdy z silnikiem spalinowym, które dodatkowo mają mały silnik elektryczny o niewielkiej mocy (MHEV; +11,2 proc. r./r.). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 237 szt. (+38,5 proc. r./r.), a hybryd plug-in (PHEV) 868 (symboliczne -0,3 proc.).

Dla uzupełnienia statycznych ciekawostek można dodać, że wszystkie HEV-y oraz 68 proc. MHEV-ów było opartych na silnikach benzynowych. Z kolei 32 proc. miękkich hybryd miało silnik Diesla. Natomiast wśród PHEV-ów tylko 3 proc. miało silnik wysokoprężny.

Jednak zdecydowanie królują samochody z klasycznym napędem. Te z silnikami benzynowymi (14 804 szt., spadek o 14,6 proc. r./r.) zajęły aż 40,9 proc. rynku. Z kolei diesle stanowiły 9 proc. rynku (3 263 szt.; -4,1 proc. r./r.).

Wsparcie w finansowaniu

Naturalnie jednym z wyzwań dla kupujących nowe samochody jest finansowanie. Tu przychodzą z pomocą różne podmioty działające na tym rynku. Dostępnych opcji jest oczywiście bardzo sporo. Wśród podmiotów, które mają dla kierowców różne formy finansowania nowych aut, jest m.in. Volkswagen Financial Services.

W ramach finansowania proponowanego przez firmę dostępne są rozwiązania zarówno dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Propozycje dla klientów indywidualnych to Kredyt KLASYCZNY, Kredyt JAK ABONAMENT oraz Najem. Z kolei przedsiębiorcy mają do wyboru m.in. Leasing KLASYCZNY, Leasing JAK ABONAMENT oraz Leasing z pełną obsługą serwisową.

Jeśli chodzi o najchętniej wybierane marki nowych samochodów kupowanych w Polsce, wiceliderem rynku jest należąca do Grupy Volkswagen niezwykle popularna Škoda. Warto zwrócić uwagę na najmłodszą markę w VGP, która powstała z myślą o kierowcach lubiących wyzwania i nieidących na kompromisy.

CUPRA to nowa, oryginalna marka samochodów, która powstała zaledwie pięć lat temu. Pasjonaci motoryzacji zapewne wiedzą, że pierwszym modelem sygnowanym tą marką była znana już wcześniej Ateca. Kolejny, już od samego początku projektowany dla CUPRY, nadszedł drapieżny Formentor – którego tylko na polskim rynku sprzedano w tym roku ponad 4,5 tys. sztuk. CUPRA to wyróżniające się na drogach samochody zaprojektowane w niezwykle dynamicznym designie. A ich pochodzenie jest głęboko zakorzenione w rajdach samochodowych i wyścigach.

Wraz z debiutami kolejnych modeli CUPRY marka stawała się coraz bardziej dynamiczna, osiągi aut ewoluowały, a grono fanów rosło. Dziś CUPRA jest najszybciej rozwijającą się marką samochodów w Europie.

CUPRA jest oczywiście dostępna także dla polskich kierowców. Te nietuzinkowe auta kupują klienci indywidualni, ale samochody te na pewno warto także rozważyć np. jako auta służbowe. Ułatwia to korzystna oferta finansowania proponowana przez Volkswagen Financial Services.

I tak modele CUPRA Leon i Ateca, a także Sportstourer, Formentor oraz w 100 proc. elektryczny Born dostępne są aktualnie w atrakcyjnym finansowaniu dla firm. Leasing KLASYCZNY to oferta dla osób zainteresowanych wygodnym wykupieniem pojazdu po zakończeniu umowy. Dla tych, którym przede wszystkim zależy na niskiej wysokości rat, odpowiedni będzie Leasing JAK ABONAMENT. Natomiast Leasing z pełną obsługą serwisową stworzony został specjalnie z myślą o potrzebach małych i średnich przedsiębiorstw. Tym, którzy oczekują jak największej wygody i zera zmartwień w trakcie korzystania z auta, najbardziej spodoba się Najem.

Materiał został pierwotnie opublikowany na rp.pl.

Kontakt dla mediów

Nieblaknący blask nowych aut

Piotr Żabowski
dfusion communication

piotr.zabowski@dfusion.pl