Ruch w salonach, ale ceny wzrosną. Jak korzystnie kupić nowe auto?

Ruch w salonach, ale ceny wzrosną. Jak korzystnie kupić nowe auto?

 

Na parkingach u dealerów zrobiło się tłoczno, drzwi w salonach prawie się nie zamykają. Polacy kupują auta na potęgę. Wzrosty widać również w markach premium, a lider tej kategorii może pochwalić się imponującą sprzedażą. Jakie są najważniejsze rynkowe trendy pod koniec 2024 r.?

Co miesiąc, to rekord. Na rynku samochodów nowych wiele się dzieje, a kierowcy śmiało decydują się na nowe cztery kółka. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w październiku liczba rejestracji rok do roku wzrosła w dwucyfrowym tempie (16,5 proc.). Wrzesień tego roku również był rekordowy, a za większość wzrostów odpowiadają klienci indywidualni i mikroprzedsiębiorcy.

Hybrydy rządzą, segment premium świętuje

Statystyki pozwalają wysnuć kilka ciekawych wniosków o rynku aut nowych. Najważniejsza tendencja to wzrost sprzedaży samochodów zelektryfikowanych. Chodzi o hybrydy, miękkie hybrydy oraz hybrydy plug-in. Wsparcie prądu pcha do przodu branżę? Można tak powiedzieć, bo w przypadku nowoczesnych napędów korzyści są wielorakie - niższy poziom emisji, niższe zużycie paliwa, a także lepszy komfort i dynamika jazdy.

Interesujące dane na temat rynku przedstawia również IBRM Samar, który w październiku podsumował pierwsze dziewięć miesięcy w salonach marek premium. Wnioski są jasne - kierowcy w Polsce pokochali segment samochodów z wyższej półki, bo od stycznia do września 2024 r. kupili ich aż o 17 460 sztuk więcej niż w analogicznym okresie roku 2023. To wzrost o niebagatelne 22,1 proc. Numerem 1 w tym zestawieniu jest Audi, które w fotelu lidera rozgościło się już na dobre, bo rok za rokiem notuje wzrosty, które pozwalają utrzymać pierwsze miejsce w rankingu.

Wkrótce może być drożej

Czy oznacza to zatem, że na rynku panuje korzystna równowaga popytu i podaży i teraz czekają nas miesiące „sielanki" z rabatami i upustami? Nie do końca - wiele wskazuje na to, że od nowego roku branżę czekają spore zmiany. Chodzi m.in. o prognozowany wzrost cen samochodów nowych, który pociągnie za sobą również rynek aut używanych. Dlaczego kwoty w cennikach i na fakturach mogą wzrosnąć? Wszystko przez nadchodzące unijne regulacje - od 1 stycznia 2025 r. obowiązywać zacznie CAFE, czyli Clean Air For Europę. Wspólnotowe przepisy, które obniżają limit emisji i nakładają na koncerny surowsze kary za przekroczenie wartości 94 g CO2 na przejechany kilometr mogą sporo na-mieszać. Oczywistą konsekwencją jest wzrost cen, ale to nie koniec. Samochody kupione jeszcze na starych zasadach, a więc auta z rocznika modelowego 2024, mogą cieszyć się dzięki temu wyższą wartością rezydualną. W obliczu wzrostu cen aut nowych używane będą tracić na wartości nieco wolniej. Sygnały z rynku wskazują, że koniec tego roku jest dobrym momentem na zakup samochodu.

Jak skutecznie bronić portfela przed wzrostem cen samochodów? Zawsze warto podjąć negocjacje ze sprzedawcą w salonie, choć szybko można dojść do ściany. Nikt nie sprzeda przecież klientowi auta ze stratą... Żeby wyjechać na drogę pachnącym nowością samochodem, a przy okazji nie zapłacić za to majątku, najlepiej skorzystać z dostępnych na rynku narzędzi i rozwiązań. Chodzi o różnorodne formy finansowania zakupu, dzięki którym można zmniejszyć miesięczną ratę, korzystnie odliczać podatek od czynszu leasingowego czy nawet użytkować samochód jak w abonamencie.

Jak sfinansować nowy samochód?

Wyspecjalizowany w nowych i korzystnych dla klientów rozwiązaniach jest Volkswagen Financial Services. Pełen wachlarz produktów dla klientów indywidualnych, a także dla przedsiębiorców pozwala wybrać najlepszą opcję, szytą na miarę konkretnych potrzeb.

Kolor, tapicerka, felgi, wyposażenie... Wymarzone nowe auto można skonfigurować pod swój gust i wymagania. Podobnie jest z finansowaniem. W ramach oferowanych przez VW FS opcji można ustalić m.in., na jaki okres chcemy rozłożyć finansowanie samochodu. Przed wyborem odpowiedniego wariantu możemy określić również, jaką wpłatę początkową chcemy wnieść na rzecz zakupu, ile kilometrów rocznie pokonujemy, a także, czy po zakończonym okresie finansowania chcemy zatrzymać samochód na własność, czy wymienić go na nowy.

Pierwszą kwestią do określenia jest to, czy kupujemy samochód jako klient indywidualny, czy na firmę - jako przedsiębiorca. W pierwszym wypadku do wyboru mamy: Kredyt KLASYCZNY, Kredyt JAK ABONAMENT i NAJEM. W drugim scenariuszu dostępne rozwiązania to: Leasing KLASYCZNY, Leasing JAK ABONAMENT oraz NAJEM.

Klasyczne kredyty i leasingi to dobra opcja dla kierowców, którzy zamierzają użytkować samochód przez dłuższy czas. Zarówno produkt dla firm, jak i dla klientów prywatnych pozwala rozłożyć spłatę na dłuższy okres (nawet 60 rat), a także swobodnie wybierać wkład własny. Opłata na start może wynosić od o do 45 proc., dzięki czemu, w zależności od własnych możliwości, można dostosować wysokość miesięcznej raty. Jedną z najważniejszych zalet jest brak limitu przebiegu - z samochodu można korzystać do woli, a klasyczny kredyt i leasing dają największą swobodę również przy odsprzedaży. Leasing dla firm pozwala optymalizować również kwestie podatkowe - możliwość zaksięgowania raty jako kosztu uzyskania przychodu daje możliwość odliczenia podatku dochodowego oraz VAT w przypadku przedsiębiorców odprowadzających ten podatek.

Kredyt i Leasing JAK ABONAMENT to popularny sposób na zmniejszenie miesięcznej raty nawet o 50 proc.! W tym rozwiązaniu możemy bowiem spłacać jedynie utratę wartości samochodu w okresie finansowania. Jak to możliwe? Opłaty w ramach umowy składają się z wkładu własnego i miesięcznych rat. Nie trzeba jednak wnosić opłaty początkowej - podobnie jak w klasycznym leasingu lub kredycie może ona wynosić o proc. Główną różnicą jest forma zakończenia umowy - po wybranym okresie finansowania możemy spłacić jednorazowo pozostałą wartość samochodu lub zwrócić go i od razu przesiąść się do kolejnego. Elastyczne zakończenie umowy, częstsza wymiana auta i brak konieczności odsprzedaży to niejedyne korzyści. Dodatkowo w ramach umowy można liczyć również na promocyjne ubezpieczenie. Klientów firmowych z pewnością zainteresuje również to, że podobnie jak w Leasingu KLASYCZNYM miesięczne raty można zaksięgować jako koszt.

Rozwiązaniem, które gwarantuje zdecydowanie największą wygodę, jest NAJEM. Stała miesięczna opłata za użytkowanie auta zawiera wszystkie koszty związane z użytkowaniem auta, czyli m.in. naprawy, serwisowanie, ubezpieczenia i assistance. NAJEM pozwala kontrolować koszty i ustalić je na najbardziej przewidywalnym poziomie. To najbardziej komfortowa opcja, w której samochód możemy wymieniać najczęściej - minimalny czas trwania umowy najmu wynosi bowiem tylko 12 miesięcy. Po zakończonej umowie można zamienić go na kolejny pojazd.

Jak niska może być rata za Audi

Tak szerokie możliwości wyboru finansowania dość dobrze tłumaczą fakt, że Audi z roku na rok sprzedaje coraz więcej samochodów. Najpopularniejsza marka premium w Polsce proponuje pełen przekrój modeli w różnych segmentach. Największym zainteresowaniem w 2023 r. cieszył się model A3, który znalazł 4261 nabywców. Także teraz Audi A3 Limousine kusi mocnymi stronami i przystępnymi ratami. Model, który niedawno przeszedł lifting, teraz jest jeszcze lepszy. Pod maską pracują m.in. benzynowe jednostki mHEV - układ miękkiej hybrydy sprawia, że średnie spalanie jest niższe, a kultura pracy i dynamika stanowią prawdziwy wzór dla konkurentów.

Przykładowe wyliczenia podpowiadają, że kompaktowy sedan stanowi wyjątkowo korzystny wybór dla tych, którzy nie chcą angażować dużych środków. W Audi Perfect Credit czterodrzwiowe Audi A3 o wartości 125 700 zł brutto klienta indywidualnego kosztuje jedynie 1467 zl brutto miesięcznie. To miesięczna rata w przypadku 3-letniego finansowania z niewielką, 10-procentową wpłatą własną. W przypadku Audi Perfect Rent dla osób fizycznych rata wyniesie z kolei tylko 1884 zł brutto.

Wyjątkowo korzystna jest również oferta dla firm. Na tych samych warunkach (36 miesięcy, 10 proc. opłaty wstępnej i 15 tys. km rocznego limitu przebiegu) nowe Audi A3 Limousine w Audi Perfect Lease to wydatek 1057 zł netto miesięcznie lub 1532 zł netto miesięcznie w przypadku Audi Perfect Rent.

Podane wyżej kwoty stanowią przykładowe parametry dla popularnych kredytów i leasingów. W praktyce klient może skonfigurować warunki finansowania równie swobodnie, co sam samochód. Szyte na miarę rozwiązania sprawiają, że jazda nowym Audi jest dziś bliżej niż kiedykolwiek.

Materiał został pierwotnie opublikowany w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Kontakt dla mediów

Ruch w salonach, ale ceny wzrosną. Jak korzystnie kupić nowe auto?

Kontakt dla mediów
dfusion communication

vwfs@dfusion.pl